מה אתם יודעים על מערכת החיסון שלכם?

מה אתם יודעים על מערכת החיסון שלכם?

 

הנושא הבוער בתקופה האחרונה נוגע למערכת החיסון, לחיסונים ולדרכים לחזק אותה, וזה לגמרי טבעי. נגיף לא מוכר שפרץ לחיינו ושיבש אותם עד כדי עצירת העולם, השאיר אותנו חסרי אונים ותלויים בזרם המידע מאמצעי התקשורת.. לצד חשיבות המידע והעדכונים, נחשף גם כוחה האדיר של תעשיית הפחד. מטופלים רבים שיתפו אותי בתחושה שהפכנו לפגיעים, שבירים וחשופים וכולנו בעמדת המתנה לחיסון הגואל. לתפיסתי מגפת הקורונה העלתה את העיסוק בבריאות דרך עיני המחלה אך גם הציפה את פעילותה החיונית הטבעית של מערכת החיסון בדרך ל'חיסון עדרי'. מערכת החיסון זוכה להתעניינות בעיקר כשאנחנו חולים, אבל לאורך כל ימות השנה היא עוסקת במלאכת הקודש שלה בשקט ובצנעה. דווקא כעת, כאשר המידע בכל ערוצי המדיה נסוב סביב וירוסים וחיסון יש הזדמנות מופלאה לשפוך אור על כוחה האדיר של מערכת החיסון שלנו ותפקידה כשומר הסף.

במצבי חולשה, חולי או פחד, אנחנו נוטים, באופן טבעי, לחפש פתרונות ולהיאחז בכל גיבור תורן שמציע לנו עזרה ומיד, אולם כל אביר שכזה (חיסון, תוסף תזונה, צמח וכד') שמגיע על סוס לבן ומבטיח לנו חוסן, אין לו את הכלים לעשות זאת לבדו, הוא רק עוד חייל שמסייע בדרכו המיוחדת ומצטרף למלאכה המורכבת של חיל הישועה של מערכת החיסון שלנו. החייל באשר הוא לא עושה את העבודה עבור הגוף וגם לא מחליף אף פקודה שלו, אלא מטרתו לעודד, להגביר ולסייע לאוסף הפעולות שהגוף יודע לבצע באמצעות אותה מערכת חיסון איתנה. למערכת הזו יש מבנה מסודר של מערך הגנה ולחימה וזרועות המבצעות חיסון בכל תא ותא בגוף בכל שניה נתונה.

מאמר אחד לא יספיק לי כדי לרכז את כל יכולותיה של מערכת החיסון, ולספר על יכולותיה, אבל כן חשוב לי להבהיר את עקרונות התפיסה ההוליסטית שמדברת על כך שלא צריך להתמקד בחיזוק של איבר אחד או מערכת אחת, אלא להגביר את כוחו של הגוף השלם. כל אויב של הגוף משפיע לרעה על תפקודו וחיסונו, ולא מדובר רק בווירוס אלא אפילו בזיהום אוויר, מתח ואי שקט, רגשות שליליים או כל מרכיב שמערער את האיזון של הגוף . לפיכך מלבד מערכת החיסון, הגוף מקיים מערך חיסון קבוע מעין צבא של תצפיתנים ופרשים שיודעים לזהות ולפגוע בכל מי שמאיים על הגוף ותפקודו וכן חיל של לוחמים שיודעים לצאת ולפגוע במקרה שהאויב הצליח לפלוש לגוף. הגוף מפעיל גם מערכת של חטיבות קרביות ממוקדות, כוחות מיוחדים שמסייעים לו במצבי קיצון ובמשימות נקודתיות.

נשמע כמו מערך צה"לי? נכון, כי למעשה הצבא מחקה את הגוף ולא ההפך. הגוף עסוק בכל רגע נתון במשימות זיהוי, הגנה ומניעה כנגד כל מי שיפריע לו בתפקוד השוטף, ובמקביל דואג גם לפגוע  להרוג ולפנות איומים פנימיים וחיצוניים העלולים לגרום לו נזקים. את כל אלה הוא עושה באמצעות מערכת החיסון וכלל האיברים. העור למשל הוא גדר חיצונית מבוצרת המונעת כניסה לתחומי המערכת למי שאין לו הרשאה. מערכת העיכול משתמשת בחומצות ובחיידקים ומהווה מערכת חיסון מדויקת. מערכת הלימפה, שהיא מערכת עלומה שידוע עליה מעט מאד, אמונה על פעילות יומיומית של  זיהוי האויב וגיוס כלל מערכות הגוף בכדי לפגוע בו. הכבד והכליות מפנים פסולת מיותרת המאיימות לזהם את הגוף ואפילו למוח, למחשבה ולתודעה, יש יכולת לברור מידע, לסווג אותו ובעיקר להתייחס אליו בזהירות כדי לשמור עלינו מפני תגובה עודפת או מיותרת של מערך ההגנה. כל מי שעוסק בבריאות יודע שאין נזק יותר גדול לאורגניזם החי מאשר ריגוש שלילי,  ולרוב אנחנו ממש לא סופרים אותו כאויב ממשי, לכן דיון על הגברת כושר החיסון של הגוף הוא היכולת להשיב את הכוח והאמונה ביכולת של הגוף, לסנן אמצעי פחד ובהלה מיותרים, לספק חומרים ויסודות חיוניים בתזונה כדי לספק למערכת החיסון חומרי גלם לבנייה ולתפקוד, ולספק ויטמינים, מינרלים ומרכיבים צמחיים שיש להם מקום בחיזוק התנגודת של הגוף. המשמעות היא שלא ממתינים למחלה כדי לפתור אותה כשתצוץ, אלא דואגים דרך קבע לגדר ומחסום חי וחזק כנגד כל פגע אפשרי.

אז מה עושים?

ראשית חובה בכל מצב של מחלה, זיהום או מצב מסכן חיים, לפנות מיד לרופא ואחרי טיפול נקודתי, שנמשך זמן קצר יחסית,  מומלץ לבחון מה העזרה שאנו מספקים לגוף כל  ימות השנה.

ההתבוננות שעליה אני ממליץ היא מבפנים החוצה – לא להתעסק בעוצמתם או ברמת האיום של וירוסים וחיידקים, אלא להתמקד בתנגודת של הגוף וביכולתו למנוע את חדירתם לתאים. הסוד הוא הומיאוסטזיס – שמירה על איזון פנימי של הגוף בדרכים שונות:

  • פעילות גופנית שמזרימה דם ומפעילה את מערכת הלימפה
  • הגדלת המודעות לתפקיד הנשימה
  • תזונה עשירה במרכיבים טריים וויתור על מזונות מעובדים
  • הגברת כמות הסיבים במזון שתאפשר יחס נכון בין בסיס וחומצה במערכת העיכול

ופעילות מאזנת של חיידקים טובים ורעים

  • השלמה של אבות המזון במקרים של חסר או תזונה לא מספקת
  • אוורור של הבית לתחלופה וזרימה של אוויר טרי
  • הקפדה על שעות שינה מספקות
  • נטרול גורמי מתח ולחץ
  • הגברת החיסון הפסיבי באמצעות תוספי תזונה, ויטמינים, מינרלים ונוגדי חמצון (אנטי אוקסידנטים)
  • צאו לטבע, לירוק, למרחב למראות יש כח ריפוי ועצמה שרק הטבע יודע לתת. מחפשים לאן: הנה שפע של המלצות: www.24hrstrip.co.il

זכרו שהדבר החשוב ביותר הוא להכיר ביכולות של הגוף ולספק לו חומרי גלם ויסודות חיוניים בכדי לסייע לו להשלים את המשימה בהצלחה, ולהבין שפעולה אחת קצרה לא מסוגלת לשנות משהו בביולוגיה המדויקת של הגוף ולכן ההסתכלות היא לטווח ארוך.

 

1Comment
  • נעמי סהר
    Posted at 15:29h, 30 אפריל הגב

    תודה אמיר יקר. מאמר יפה.
    רציתי לשוחח איתך בענין טיפול באוסטאופורוזיס ובענין טיפול בנזקי תרופה שקיבלתי

    תודה רבה

Post A Comment

דילוג לתוכן